Hoe kun je Google inzetten voor je webwinkel?

Goede marketing is het halve werk. Of je nu een fysieke winkel of een online shop opent; je wil natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen weten dat jouw zaak bestaat. Het verspreiden van folders kan een effectieve manier zijn om mensen in de buurt op de hoogte te stellen van het bestaan van jouw winkel. Bij een online webshop verloopt de promotie echter een stuk anders.
Juist bij webwinkels is goede marketing onmisbaar. Omdat de hele wereld je klant is – of kan zijn – is het de manier om meer bezoekers te genereren. Door de enorme hoeveelheid aan online shops die er bestaan, wordt het nog belangrijker je te onderscheiden van de massa. Hoe zorg je er nou voor dat mensen jouw shop ontdekken?

 

SEO – Zoekmachine optimalisatie

Om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen jouw webwinkel bezoeken is het op de eerste plaats belangrijk om ‘gevonden’ te kunnen worden. Door hoog te eindigen in de zoekresultaten van Google kunnen potentiële klanten jouw webshop makkelijk vinden. Mensen zijn namelijk geneigd om een van de bovenste zoekresultaten aan te klikken. Dus hoe beter je positie, hoe vaker er op de link wordt geklikt die leidt naar jouw site. Maar, hoe zorg je dat jouw webshop bovenaan komt te staan?
Google houdt rekening met verschillende aspecten, wanneer bepaald wordt welke website als eerste wordt getoond bij de zoekresultaten. Er wordt onder andere gekeken naar de kwaliteit en inhoud van een website. Ook is het belangrijk dat je site waardevolle informatie biedt, die gerelateerd is aan de ingevoerde zoektermen.
Search Engine Optimalisation (SEO) is een verzameling van technieken die ervoor zorgen dat de vindbaarheid van jouw webshop wordt vergroot. Het inzetten van SEO verbetert en optimaliseert jouw webwinkel, zodat je site niet alleen meer bezoekers krijgt, maar hij ook makkelijker te vinden is voor potentiële klanten. Je wil natuurlijk dat de zoekwoorden die worden ingevoerd in Google, aansluiten bij de content die jij de bezoeker biedt. Met termen die specifiek betrekking hebben op jouw webshop, bereik je sneller je doelgroep.

 

Linkbuilding

Linkbuilding is een onderdeel van SEO en heeft dus ook als doel jouw webshop zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google te laten verschijnen. Wanneer verschillende websites naar jouw site linken, stijgt het ‘aanzien’ van je site. Hoe meer verwijzingen – of zogenaamde backlinks – naar jouw site, hoe hoger jouw webshop wordt gewaardeerd door Google en hoe hoger je positie in de zoekresultaten.
Het draait echter niet altijd om de kwantiteit van de backlinks. De websites die verwijzen naar jouw site, moeten uiteraard aansluiten bij het thema van je shop. Wanneer de website die naar jou linkt hoog gewaardeerd wordt, krijgt de link vanzelfsprekend meer waarde.
De ankertekst (anchor) is een belangrijk onderdeel van linkbuilding. Het stukje tekst waaronder de link wordt geplaatst wordt de anchor genoemd. De ankertekst wordt door zoekmachines gezien als het onderwerp waar de gelinkte website betrekking op heeft. Voor zoekmachine optimalisatie is het kiezen van de juiste ankertekst zeker van belang.
Interne linkbuilding zorgt ervoor dat bezoekers van jouw shop makkelijk kunnen navigeren tussen de verschillende pagina’s. Wanneer je een bepaalde pagina wil uitlichten, kun je op de verschillende pagina’s van jouw webwinkel verwijzen naar deze pagina door middel van een anchortekst waaronder de paginalink wordt geplaatst. De links worden door Google gezien als een zogenaamde extra ‘stemmen’ voor deze specifieke pagina en verhogen dus ook de positie hiervan bij de zoekresultaten.
Linkbuilding is een belangrijke SEO techniek voor het vergroten van de zichtbaarheid van jouw shop. Er zijn genoeg linkbuilding tips voor je webshop te vinden, waardoor jij op een effectieve manier meer potentiële klanten kunt genereren.

 

Social media

Veel online marketing vindt tegenwoordig plaats via social media. Facebook, Instagram en Twitter zijn platforms met een enorm bereik; veel van je potentiële klanten bevinden zich op deze kanalen. De mogelijkheid om rechtstreeks te communiceren met klanten vergroot de betrouwbaarheid, terwijl de snelheid waarmee posts gedeeld kunnen worden juist je zichtbaarheid vergroot. Wanneer posts gedeeld worden draagt dit tevens bij aan de linkbuilding; het zijn namelijk allemaal verwijzingen naar jouw site. Ook het gebruik van hashtags is een effectieve manier om de juiste doelgroep aan te trekken.
YouTube is een enorm populair kanaal dat steeds vaker ingezet wordt voor marketing doeleinden. Het enorme bereik van dit platform maakt het de perfecte plek om je webshop en producten onder de aandacht te brengen. Door video’s te plaatsen waarvan de content gericht is aan jouw doelgroep, breng je jouw shop onder de aandacht en krijgt je winkel een ‘gezicht’. De link naar de video kan uiteindelijk gedeeld worden op andere social media kanalen, waardoor je bereik alleen maar vergroot wordt. Op succesmetjewebshop.nl vind je een overzicht van de manieren waarop je YouTube – en andere social media kanalen – kan inzetten om je website onder de aandacht te brengen.

Dit is slechts een greep uit de mogelijkheden die er zijn om jouw shop naar een hoger plan te tillen. Goede marketing mag dan het halve werk zijn, het neemt het belang van de inhoud, opmaak en gebruiksvriendelijkheid van jouw webshop niet weg.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *